Vi som klager for lite

Jeg sto i kø på apoteket på Brotorvet på Stathelle, og det tok tre kvarter å få innløst en resept. Køen strakte seg ut av lokalet og helt bort til Vinmonopolet på andre siden av korridoren. Heldigvis er jeg frisk, så jeg holdt ut ved godt mot med kølappen i handa. Verre så det ut for flere av de eldre som muligens både var syke og plaget av varmen. Dette er den nye tid: vi står i kø, og vi finner oss i det. Brevik har ikke lenger apotek, så breviksfolk må til Brotorvet for å handle apotekvarer. I Langesund er det ikke lenger apotek, men såkalt medisinutsalg. Vi kan levere inn resepten på medisinutsalget i Langesund, men da får vi medisinene først dagen etter.

Det gjelder altså å planlegge dersom vi skulle bli syke. Jeg kom i prat med noen av de andre køståerne underveis og ble fortalt at tre kvarters kø på apoteket er helt normalt på Stathelle i disse tider. Hvis du skal unngå kø på apoteket så bør du være der når de åpner dørene klokka ti. Akkurat det er ikke så enkelt å få til dersom man først må til legen for å bli undersøkt og eventuelt få en resept på medisiner mot plager og helseproblemer. Det kan altså ta en hel formiddag å få tak i medisiner. Noen har påstått i avisspaltene i sommer at vi nordmenn klager for mye. Jeg synes ikke det. Det er lov å klage over feil og mangler, og det er lov å kritisere systemer og regelverk dersom man finner dem urimelige. Akkurat det behøver ikke å kalles for syting. Jeg har vært turist i egen by en periode i sommer, og det har vært en utrolig fin tid. Jeg har opplevd at mine venner fra andre steder i Grenland gjerne vil komme på besøk til meg i Langesund for å delta i strandlivet i Steinvika eller Krogshavn, og veldig gjerne på konsert på Wrightegaarden om kvelden. Sånn sett er man turist i egen by og vertskap for tilreisende turister. Det gir et annet perspektiv på hjembyen enn ellers i året hvor tidsskjemaet tilsier at det å rusle rundt og gjøre seg betraktninger ikke er prioritert. Når vi damer i Langesund trenger ny sminke for eksempel, da må vi til Brotorvet. Det vil jo si at tilreisende turister og hyttefolk må gjøre det samme. Sjampo, tannkrem og hårspray er gudskjelov dagligvare og lett tilgjengelig, men hvis vi trenger en ny leppstift så må vi reise til nabobyen. Vi er sannsynligvis skyld i dette selv, ettersom den type spesialbutikker som parfymeri ikke har overlevd lønnsomhetskravene til det å drive butikk. Tidligere i sommer var jeg en tur i Drangedal og ville ta meg en tur innom det nye vinmonopolet i bygda på vei til bestemmelsesstedet. Jeg synes det er kjempefint at Drangedal endelig har fått eget vinmonopol. Dette var på en onsdag, og døra var stengt. Vinmonopolet i Drangedal har åpent bare torsdag, fredag og lørdag. Jeg har ikke lest i noen avis at folk i Drangedal har klaget over begrenset åpningstid for vinmonopolet, så de innretter seg sannsynligvis etter de poltjenestene de får. Men jeg som var tilreisende tenkte tanken: at drangedølene finner seg i det? Det gjør de, og jeg beundrer dem for det. For et par uker siden var det flere tragiske drukningsulykker her i landet. Da skrev mange av landets aviser at svømmeundervisningen i skolene må forbedres, og det måtte komme vann i alle landets svømmebassenger. Begge deler høres ut som et rimelig krav, men vi vet at de er vanskelig å oppfylle. I Bamble har vi ikke ett eneste offentlig svømmebasseng, og vi har aldri hatt det. Heldigvis har vi Skjærgården badepark, slik at ungene våre kan plaske rundt der, og den har vi benyttet flittig opp gjennom årene. Den gang da jeg skulle lære min sønn å svømme, så gikk vi på svømmekurs i Brevik. Og skolebarna i Bamble leier svømmetimer på Heistad. Vi bamblinger klager ikke over at det er slik, for vi har innfunnet oss med at dette er situasjonen: I Bamble har vi ikke svømmebasseng, sånn er det bare. Vi har sittet en solstekt vennegjeng i Steinvika den siste uka og ledd og fortalt historier om hvordan vi lærte å svømme. En av damene påsto at faren hennes bandt et tau rundt livet hennes og kastet henne ut i sjøen. Når hun gikk under vann og ikke klarte å svømme ved første forsøk, så dro han henne inn i tauet og kastet henne uti igjen. Hun lærte til slutt å svømme, men det fulgte med noen traumer. Hennes historie var ikke enestående. Den ene gruoppvekkende svømmehistorien avløste den andre. Iskaldt vann, men å svømme måtte vi lære. Det har kostet gråt og tenners gnissel, men vi lærte å svømme alle sammen. Ikke rart at vi er blitt et hardbarket folkeferd her ute i havgapet.

Fortsatt god sommer!

Vist 425 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Borte bra men…….

Vi har vel ikke så mye å klage over her på berget. Er vi misfornøyd med noe vi har kjøpt er det som regel ikke noe problem å få byttet varene eller å få pengene igjen. Du kan til og med få en beklagelse med på kjøpet. Sånt skaper tillit og man kommer gjerne igjen.

Denne praksisen finnes ikke alle steder. I en matbutikk oppe i Østerdalen et sted opplevde jeg på en feriereise noe ganske annet. Da jeg skulle betale i kassen for en bunt hodesalat, fant jeg at grønnsaken hadde sett sine beste dager. Kanskje et avslag i prisen, foreslo jeg for å løse problemet. – Nei, det hadde hun ikke anledning til, svarte hun kort. – Men kan du ikke spørre sjefen din, da? sa jeg, uten noen synlig effekt. Da jeg forlot butikken så jeg kassadamen legge salathodet tilbake i grønnsakdisken. Hun var sikkert oppgitt over at folk sørfra kunne finne på å klage over noe så banalt som et vissent salathode.

Men alt er kanskje ikke helt perfekt i vårt samfunn heller, for hvor er vel det?

Jeg klager alltid på varer jeg kjøper som ikke er bra..men har aldri opplevd noe negativt med det..
det jeg ikke liker er at det finnes butikker som legger varer utgått på dato innimellom andre varer..
mange kjøper varer som er utgått på dato..å det må de endelig få gjøre..
men jeg liker ikke det..så løsningen jeg har sett der de legger utgåtte varer i en handlekorg for seg selv merket med “utgåtte varer-halv pris” synest jeg er helt super..
da har man muligheten til å velge..å når jeg først skal betale for en vare så liker jeg den valgmuligheten der..

Jeg er helt enig med deg – vi liker ikke å bli lurt, men å tilby varer som er utgått på dato til en tilbudspris er realt

Annonse

Nye bilder